Pojištění právní ochrany

V rámci běžného života se potýkáme s nepříjemnými situacemi, které mnohdy nakonec tzv. hodíme za hlavu. Zpravidla se jedná o drobné záležitosti a způsobené škody nás naštvou, rozesmutní, ale málokdy nás dovedou k rozhodnutí oslovit právníka. Mezi důvody našeho počínání patří finance na právníka, čas strávený řešením problému či špatná pověst dlouhého trvání našeho soudnictví. Na druhou stranu si tímto necháváme líbit od dodavatelů a jiných subjektů různé věci a umožňujeme jim setrvávat v nekvalitním poskytování služeb. Příkladem může být třeba dovolená. Asi každý zažil zklamání po příjezdu na dovolenou, kde očekávání průběhu dovolené se velmi minulo s popisem udávaným cestovní kanceláří. Málokoho však napadne, že i toto lze reklamovat s finanční náhradou. Prakticky nikdo se nechce soudit a už vůbec ne proti renomovaným advokátním kancelářím. Riziko vzniku významných nákladů za právníka lze docela jednoduše vyřešit formou pojištění.

Na trhu v ČR se v této oblasti usadily dva významné subjekty. EUCS poskytující právní služby především na pojistném trhu. Jinými slovy v případě nespokojenosti klienta s plněním pojišťovny či komplexním řešením od počátku pojistné události lze tuto společnost oslovit kvůli zastupování proti pojišťovně. Druhá společnost se nazývá DAS. Právě druhá zmiňovaná nabízí komplexnější služby, má delší historii existence a je známá i v zahraničí. V obou případech společností lze využít předplacené služby, jejichž cenotvorba funguje stejně jako u klasických pojistek. Klient neplatí vysokou částku, protože ne každý platící klient využívá jejich služeb. Proto má dle smlouvy velmi komfortní limit na právní zastoupení, lze se na ně obrátit kdykoliv a to i v případě drobné škody či problému. Jinak vydané peníze za službu se klientům nemusí vrátit.

V případě pojistných událostí lze tedy oslovit obě společnosti. Nejčastěji se jedná o problémy spojenými s autonehodami, pojištěním zdraví či majetku. Pokud klient nechá opravit vozidlo po autonehodě, už není zajímavé si nechávat plnit škodu tzv. rozpočtem. Naopak bývá jednoduší i procesně oslovit autorizovaný nebo smluvní servis. Pokud však dojde např. k nekvalitní opravě, EUCS pak ze hry vypadává. Naproti tomu DAS nastoupí na servis s advokáty v zádech. Pro klienta se tak stává průběh reklamace mnohem jednodušší a hlavně úspěšnější.

Oblastí, kde může zafungovat pojištění právní ochrany je mnohem více. Jestliže si klient není jistý, zda má nárok na finanční odškodnění nebo nápravu, je účinnější si informaci ověřit na infolince pojišťovny právní ochrany než předjímat. Pro představu uvádím různé příklady, ale jejich množství je samozřejmě širší:

Služby pro fyzické osoby:

    • právní ochrana vozidla
      – nekvalitní služby servisu, odebrání řidičského průkazu, spory s pojišťovnou (výmoly, …), závadné pohonné hmoty
    • právní ochrana řidiče
      – dopravní přestupek/nehoda, náhrada újmy na zdraví či jmění, tlumočení při autonehodě v zahraničí, odebrání řidičského průkazu
    • právní ochrana soukromí
      – spotřebitelské spory (reklamace), úrazy, pojistné spory (pojištění odpovědnosti, cestovní pojištění aj.) nebo smluvní spory (např. dovolená), napadení psem, přestupek na kole, neoprávněná exekuce či půjčka
    • právní ochrana zaměstnance
      – nároky vůči zaměstnavateli (např. nevyplacená mzda), neoprávněná výpověď, pracovní úrazy, neproplacená mzda
    • právní ochrana bydlení
      – náhrada škody (např. vytopení bytu), sousedské spory, smluvní spory (např. spor s dodavateli energií)
    • právní poradenství pro soukromé osoby
      – poradenství ke konkrétnímu problému, konzultace v oblasti smluv (např. kupní, pracovní smlouva)
    • právní ochrana pronajímané nemovitosti a samostatně stojící garáže

Služby pro podnikatele:

    • nárok na náhradu újmy
      – ušlý zisk, napadení zákazníkem, náhrada škody za poškozené zboží
    • spory mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem
      – poškozením svěřených pracovních pomůcek, notebooku, stroje, porušení pracovní smlouvy, spory o platnost konkurenční doložky
    • trestné činy
      – při zanedbání péče, povinnosti (např. provozovatel restaurace, lékař, projektant, elektrikář, zedník …), správní řízení či hrozící pokuta
    • nároky a spory ze smluv
      – vymáhání neproplacených faktur, neoprávněné nároky ze smluv, reklamace vybavení provozovny, spor s mobilním operátorem

Mimochodem průměrná délka soudního řízení může ve výjimečných případech překročit i 4 roky. To se týká především odpovědnosti za pracovní úraz. Sousedské spory trvají necelé 2 roky a v oblasti pojistného plnění délka procesu bývá kolem 1,5 roku. Mnohdy ale na soudní spor ani nedojde. DAS pojišťovna nastavila limit většiny soudních sporů na 1.000.000 Kč. Tzn. pokud advokát zastupující klienta DAS nepřekročí svým honorářem 1.000.000 Kč, klient nic pojišťovně či právníku nedoplácí. Protistrana navíc může často zjistit nejistotu výsledku a raději se s žalujícím vyrovná před zahájením procesu. Jak jsem již napsal, málokdo se chce soudit a ještě méně lidí s renomovanou advokátní kanceláří.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru